Kaksplus.fi

lauantai 11. huhtikuuta 2015

3 kk laskettuun aikaan

Niin se aika vaan rientää, nimittäin tästä päivästä on tasan kolme kuukautta laskettuun aikaan.
Tänään alkoi siis 28. raskausviikko.
Pieni tilanne katsaus ensin tämän rv:n tapahtumiin ja sen jälkeen tämän hetken tilaan ja ajatuksiin.
Vauvan paino n. 1kg
Pituus n. 32cm
Oma paino: +7kg (huh huh)
rv. 27+0
Tästä viikosta alkaa seitsemäs raskauskuukausi. Tällä raskausviikolla vauva avaa silmänsä ensi kertaa. Vauva alkaa kokoajan muuttua pulleammaksi ja pyöreämmäksi.
Äiti taas puolestaan saattaa hengästyä nopeammin ja hikoilla enemmän. Tämä johtuu siitä, että vauvan kasvaessa vatsalle ja keuhkoille jää vähemmän tilaa. Tuon hengästymisen olen kyllä itsessäni huomannut. Ja olen huomannut myös sen, että pikku hiljaa vatsa alkaa olla tiellä, esim. kenkiä jalkaan laittaessa.
Edellisiltana huomasimme ensi kerran kun vatsa liikkui ulkoisesti vauvan liikkuessa. Makasin sängyllä paita ylhäällä kun olin juuri rasvannut vatsan ja yhtäkkiä koko vatsa heilahti vasemmalta oikealle. Jos ensi kertaa potkujen tunteminen oli kummallista niin oli myös liikkeen konkreettinen näkeminenkin ! Jäätiin hetkeksi seuraamaan ja siellä se vähän väliä vaihtoi asentoa niin, että vatsan päältä pystyi liikkeitä seurailemaan. Voin vain kuvitella kuinka selkeästi myöhemmässä vaiheessa nuo liikkeet näkyy. Nyt en osannut sanoa kuitenkaan, että mikä vauvan ruumiinosa osui mihinkin kohtaan vatsaa.
Tosiaan, kolme kuukautta vauvan matkan tätä osaa jäljellä.
Fiilikset on hyvät, odottavaiset, malttamattomat ja kuitenkin suht. rennot.
Oikeastaan mulle on tullut pieniä omantunnon tuskia siitä, että olenko ollut vähän liiankin rento. Kaikki on mennyt hyvin, mutta olisiko mun pitänyt olla tarkkaavaisempi kaiken suhteen ? Olisiko mun pitänyt olla jo paremmin valmistautunut ? Pitäisikö mun nyt olla huolissaan jo jostakin ? Kuten aiemmin olen sanonut, aina odotetaan jotain pahaa tapahtuvaksi, niin voiko kaikki oikeasti olla vain mennyt hyvin - liiankin hyvin ? Loppuuko aika valmistautumiseen kesken ja olisiko mun pitänyt jossain vaiheessa toimia / ajatella eri tavalla ?
Varsinkin kun vauvakirjoissa lukee aina, että "tällä viikolla äidillä saattaa olla sitä ja tätä oireena ja sattua sinne ja tänne". Miksi mulla ei satu ja tunnu ? :D
Kaikkia ajatuksia pyörii päässä hullun myllyn lailla ja enimmäkseen juuri siitä syystä, että olenko ollut liian lepsu. Uskon, että nämä on ajatuksia, mitä suuri osa tulevista äideistä käy läpi ainakin jollakin tasolla.
Ehkä nämä on ihan positiivisia huolenaiheita ja joidenkin mielestä jopa vähän outoja, mutta nämä on mun fiilikset tällä hetkellä. Ajattelin neuvolassa ehkä puhua asiasta.
Olen kuitenkin rauhallisin mielin vauvan hyvinvoinnin kannalta, sillä hän potkii säännöllisesti joka päivä; suurimmat bileet aamuin ja illoin, silloin tällöin pitkin päivää.

Muuten olotila on normaali ja aika tasapainoinen.
Väsymystä: Edelleen silloin tällöin huomattavissa enemmän.
Hengästymistä: Kyllä
Mielitekoja: Ei (vieläkään).
Mielialanvaihteluja: Eipä juurikaan. Mitä nyt välillä ihmeelliset asiat saattaa itkettää.
Joskus olen pään sisällä pienellä tuuliajolla ja unohtelen helposti asioita, mutta en tiedä onko se kovin normaalista poikkeavaa mun tapauksessa :D


Tänään on ollut aivan äärimmäisen ihana päivä. Mittari näyttää 14-15 astetta, aurinko paistaa ja lämmittää. Voi iloisuus ! Nyt ei saa enää tulla takapakkia tähän kevääseen.

Hankittiin muuten vauvalle juuri vakuutus. Meinasi käydä sen kanssa hieman köpelösti. Olen kuvitellut, että se riittää kunhan vakuutus on voimassa ennen kuin vauva syntyy...no eihän se niin mene. Onneksi tuli asia puheeksi äitini luona kyläillessä. Vakuutus pitää hankkia viimeistään kolme kuukautta ennen laskettua aikaa. Tämä tuli siis ilmi viime viikon keskiviikkona kun laskettuun aikaan oli 3kk 10pv ja pääsiäisen pyhät vielä viemässä muutaman konttoripäivän pois ! Onneksi Fenniassa oli hyvä palvelu ja he lähettivät pikapostina tarvittavat paperit täytettäväksi meille ja saimme kun saimmekin vakuutuksen voimaan perjantaina (eilen). Matti myöhäiset liikenteessä.

Huomenna olisi tarkoitus käydä Porvoossa järjestettävässä "Suuri lastentarvike kirppis" -kirppiksellä.
Teen päivitystä, jos jotain tarttuu matkaan.

Ihanaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti