Kaksplus.fi

tiistai 14. huhtikuuta 2015

Etäopiskelu

Etäopiskelu on asia, joka herättää paljon mielipiteitä ihmisissä sekä puolesta että vastaan. Mielipiteitä kuinka se on loistava mahdollisuus ja ääripäisenä kuinka etäopiskelijat eivät opiskele ollenkaan.

Kun aloitin nykyiset opintoni kuvittelin, että lähiopetusta koululla olisi huomattavasti enemmän, lähes päivittäin. Erehdyin ja pahemman kerran. Minulla on ollut ihan kahden käden laskettavissa oleva määrä koulua oikeasti fyysisesti koululla. Muutoin opiskelen kotoa.

Olen aina ollut aika heikko opiskelija siinä mielessä, että asioiden oppimiseksi ja sisäistämiseksi jouduin tekemään kovasti töitä. Ja koska näin oli ei minua oikein koulunkäynti ikinä kiinnostanut. En ole ikinä tykännyt lukemisesta ja uskon, että painava syy tähän on lukihäiriöni. Monesti esimerkiksi kokeisiin lukiessa sain toistuvasti lukea samaa kappaletta uudelleen ja uudelleen, enkä silti välttämättä ymmärtänyt mitä kyseinen asia piti sisällään. Vaadin aina, että asiat selitetään mahdollisimman hyvin ja tarkasti. Arvosanat olivat heikkoa luokkaa nimenomaan lukuaineissa ja näin ollen todistuksetkaan eivät mitään kirjahyllyä ole koristamassa. Jos sain kokeesta numeroksi yli 7 niin se oli jo loistava suoritus.
Näin jälkikäteen olen todennut, että kyllä minua oikeasti kiinnostaa asiat (esim. historiassa), mutta silloin oli vain helpompi tyytyä heikkoon koetulokseen kun päntätä tunteja opiskellen ymmärtämättä kuitenkaan mistä on kysymys.

Aihe meinasi hieman nyt lähteä hakoteille, mutta siihen etäopiskeluun.
Tämä kouluni perustuu siis oppitunneista (hyvin harvoista sellaisista) koululla, verkkoluennoista sekä itseopiskeluista. Verkkoluennot kestävät kaksi tuntia kerralla ja niitä pitää aina kunkin aineen kouluttaja. Meillä on kamerat ja mikrofonit, jotta kaikki näkevät toisensa sekä pystyvät kommunikoimaan keskenään. Verkkoluentoja saattaa olla useita samasta aiheesta ja jokaiseen aiheeseen kuuluu aina oppimistehtävä. Oppimistehtävän perusteella saamme kurssista numeron (edellyttäen, että on osallistunut myös kaikille kurssin luennoille).
Itseopiskelumateriaalit on jatkuvasti avoinna netissä. Itseopiskeluissa on aina materiaalit, jotka tulee opiskella ja aiheeseen liittyviä oppimistehtäviä. Tehtäviä on yleensä useampia ja melko poikkeuksetta kaikki ovat esseemuotoisia. Niitä saa tehdä omaan tahtiin ja ne arvioidaan kerran kuukaudessa.

Numerot meillä on T1 (tyydyttävä), H2 (hyvä) ja K3 (kiitettävä).
Minulla on mennyt yllättävän hyvin ja kiitettäviä kertynyt eniten. Muutama hyvä sekä kaksi tyydyttävää (pettymys) on myös tullut arvosanoiksi.

Etäopiskelu on vapaampaa kuin koululla opiskelu, mutta koen sen myös haastavammaksi. Kukaan ei ole hengittämässä niskaan ja käskemässä tekemään niitä tehtäviä. Ei ole selkeää rutiinia ellei itse sellaista itselleen tee. Kotona helposti ajatukset harhailee kokoajan ja keksii kaikkea muuta mitä pitäisi tehdä (kuten siivota ym.). Kotona on helppo vain siirtää koulutehtäviä myöhemmäksi ja hups, päivä onkin jo ohi. Kotoa on helppo lähteä kahville kavereiden kanssa ja jättää tehtävät sikseen. Jotta etäopiskelu on mahdollista hyvin tuloksin, täytyy olla todella kurinalainen itselleen ja ottaa itseä niskasta kiinni.
Olen monesti kuullut lauseen, että "olet vain päivät kotona tekemättä mitään". Niin, no päivät olen kotona kyllä se pitää paikkansa, mutta kyllä etäopiskelussa työtä riittää ihan samalla tavalla kuin muutoinkin opiskelemalla. Tietysti tässä on se vapaus aikatauluttaa koulua omien menojen mukaan, mutta täytyy myös osata pitää niistä omista aikatauluista kiinni. Itse olen laatinut itselleni kalenteriin selkeät aikataulut milloin hoidan minkäkin tehtävän ja milloin palautan jne. Tunnustan, kyllä mulla helposti päiväaikataulut heittelee: esim. olen päättänyt aloittaa jonkin tehtävän heti aamulla - teenkin sen illalla...

Tykkään myös siitä kotoa opiskelusta, että Rockyn ei tarvitse olla koko päivää aina yksin. Olen aika tarkka siitä kuinka paljon se on yksinään kotona. Kun opiskelen kotona ja näin ollen vietän päivät sen kanssa, on helpompi lähteä vaikka illalla käymään jossain.

Toisaalta taas tykkäisin opiskella enemmän koululla. Minulla olisi selkeämpi päivärytmi: aamulla lähtisin ja päivällä tulisin takaisin kotiin. Koulupäivä olisi siinä. Ei tarvitsisi olla samojen seinien sisällä koko päivää. Olisi myös mahdollisuus tutustua uusiin ihmisiin ja saada koulukavereita. Tällä opiskelutyylillä minulle ei ole tullut uusia kavereita, sillä luennoilla on aina uusia ja eri ihmisiä.

Mielipiteitä on moneksi ja tämä on vain minun henkilökohtainen sellainen. Toisille käy paremmin toinen tyyli, toisille toinen.

Kumpi opiskelutyyli teihin käy paremmin, koululla vai kotona ?
Onko teistä moni etäopiskelijoita ?

Tämä loppu kevät mulla on aika täyteen buukattua, jotta saan tarvittavat opintoviikkomäärät täyteen toukokuun loppuun mennessä, sekä käytyä kaikki loput kurssit. Sitten voin hyvillä mielin jäädä äitiyslomalle ja sen jälkeen suunnitella jo työpaikan etsimistä (tai oppisopimuspaikan, tai viimekädessä työharjoittelupaikan).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti