Kaksplus.fi

perjantai 29. heinäkuuta 2016

Alasti somessa

Oma lapsi on se maailman kaunein ja ihanin lapsi varmasti jokaisen mielestä. Oman lapsen kuvia tahtoisi esitellä kaikille, sillä ne ovat suloisia ja hauskoja. Minä lisäsin blogiin kasvokuvia Veerasta ensimmäisten viikkojen ajan, jonka jälkeen päätin, etten halua jakaa lapseni kuvia netissä. Ja tarkoitan nyt nimenomaan kasvokuvia. Mietin myös pitkään, onko järkeä pitää perheblogia, jos ei jaa "kaikkea" - eli niitä kasvokuvia. Perheblogi pitää kuitenkin sisällään hyvin paljon muutakin kuin vain asiaa tyttärestämme. Mitä vanhemmaksi hän on kasvanut ja kasvaa edelleen, sitä vähemmän haluan hänen asioistaan kertoa. Yleisesti kirjoittelen hänestä edelleen sekä meidän arjesta, mutta kaikki liian henkilökohtainen on jäänyt pois.

On jokaisen oma asia haluaako jakaa lapsensa kuvia netissä, joko niin, että kasvot näkyvät tai ilman. Sama on lapsen nimen kanssa. Minä olen kertonut lapseni nimen, toiset käyttävät lempinimeä, jotkut puhuttelevat muulla tavalla. Jokainen tapa näistä on ok. Hanna / Yli pyykkivuorten, läpi lasikattojen -blogista kirjoitti hyvän postauksen siitä, kuinka saat blogisi menestymään. Hän kysyi lukijoiden mielipiteitä siitä, millainen on hyvä blogi. Mielestäni oli mukava huomata, etteivät lukijat "vaadi" tai haluakaan tietää jokaista käännettä bloggaajan elämässä, pienintäkin yksityiskohtaa myöten. Yksityisyys on hyvä asia ja sitä kuuluu arvostaa, vaikka omasta elämästään blogia kirjoittaakin.
Mistä sitten otsikko "alasti somessa" on peräisin? Oli se sitten blogissa, Instagramissa tai Snäpissä, minua itseäni vähän jopa harmittaa nähdä, kuinka lapsista jaetaan kuvia tai videoita, joissa he ovat aivan alasti. Tai kerrotaan jokainen potta-onnistuminen, ehkä otetaan kuvakin someen potalla istumisesta? Ymmärrän toki, ettei nakuilevassa lapsessa ole mitään ihmeellistä, onhan jotkut lapset rannallakin ilkosiltaan. Mutta miltä se tuntuu vuosien jälkeen kun itsestä on jaettu edellä mainittuja asioita nettiin? Itse ajattelen, että jaan sellaisia kuvia, joita voisin itsestäni laittaa tai vastaavasti kerron sellaisia asioita, joita itsestäni voisin kertoa.

Olen perheenjäsenille ja ystävilleni sanonut, että jos he haluavat laittaa Veerasta kuvan, he voivat sen tehdä. Ei siinä ole mitään pahaa. Itsellänikin on Facebookissa ja Instagramissa Veeran kuvia, mutta molemmissa tilini ovat yksityisiä ja näkyvät vain kavereille. Näin myös tiedän, ketkä kyseisiä kuvia hänestä näkevät. Blogi on asia aivan erikseen (sille on oma Instagramtili) ja täällä olen hyvinkin tarkka mitä tietoja ja kuvia hänestä jaan. Toisten mielestä jo pelkkä lapsestaan kirjoittaminen blogissa voi ylittää rajan ja ymmärrän senkin.

Olen varma, että tämä on mielipiteitä herättävä aihe. Haluaisinkin kuulla muiden mielipiteitä asiasta. Millaisia kuvia ja asioita on ok jakaa omasta lapsesta somessa? Pysytäänkö teillä hyvin tarkoissa rajoissa vai ollaanko teillä "alasti somessa"?

8 kommenttia:

  1. Mie käytän blogissa lempinimeä ja kuvissa on rajana että vaatteet/uikkarit päällä. Mutta nyt mulla onkin pieni ongelma koska tyttö tottakai käyttää koko uikkaria niin entäs sitten poika... periaatteessahan poika on samassa asussa uimahousuissa ja vaipassa - yhtäpaljon paljasta pintaa. no jaa taidan pysyä kuitenkin vaatteet päällä -linjassa, uikkari kuvia nyt tulee ylipäätään vähän tässä suomen lyhyessä ja vähälumisessa kesässä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä sulla on tosi fiksusti blogissa lapset esillä, niin tekstien kun kuvienkin muodossa. Pojilla on ehkä vähän eri muutenkin tuo yläosattomuus kuin tytöillä, mutta en tiedä laittaisinko silti itse kuvia yläosattomissa poikavauvasta. Hankalia juttuja ! Mielummin ehkä "pelaa varmanpäälle" :) Ja haha, ihan totta, Suomen vähälumisessa kesässä ei paljon uikkarikuvia tule :"D

      Poista
  2. Minun blogissani pikkuneidin naama näkyy, mutta olen ajatellut että nyt kun hän on täyttänyt vuoden niin ei yhtä usein. Minulla oli jo ennen hänen syntymää periaate että esim "hauskat kuvat" jossa lapsella on naama täynnä ruokaa (eli mielestäni NOLOT kuvat heh), alastonkuvat, pottakuvat jne EI näy blogissa, eikä ole näkynyt. Tuntuisi tosi kummalliselta jos minun äidillä olisi ollut minusta jossain esillä kaikkien katseltavana nakukuvia minusta. Ja kenen mielestä bloggaajan lapsen sotkua on hauskaa katsoa? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama periaate täälläkin, ei muiden tarvitse nähdä tyttäreni pottakuvia, nakukuvia ym. mitkä itselle ovat toki kivoja ja suloisia muistoja :) En itsekään tykkäisi, että äitini olisi jakanut sellaisia kuvia minusta pienenä sosiaalisessa mediassa:D

      Poista
  3. Mun blogissa on naamaraja. Kuvaan lapsia, mutta suttaan naaman tai se ei muuten näy. Sama koskee myös Instaa, niin omaa kuin blogin Instaa ja jopa henkilökohtaista Facebookkiani. Summa summarum, lapsiemme naamat eivät päädy nettiin yleisesti ihmeteltäväksi ainakaan meidän kauttamme. Ja sama nimissä, tosin niitä kyllä käytän henkilökohtaisten tilieni puolella enkä ihmettelisi, jos ne joskus blogiinkin vahingossa lipsahtaa. Se ei haittaa, sillä nimet eivät ole kovin erikoiset tai uniikit.

    Olen saanut jonkun verran kommentointia asiaa koskien. Ei kai lapsen nimi oikeasti ole Pihvi? Onpa tyhmä nimi! Miksi suttaat lapsesi naaman? Onpa erikoinen naama! Onko hän ruma tai kenties vammainen?
    OIKEESTI?! - Mitä ihmettä anojen mielessä liikkuu 😬

    Alasti en laittaisi lapsiani nettiin ikinä. Vaipassa ja uimapuvussa on musta hiuksenhieno ero. Vaipat on mulle vähän niin kuin alusvaatteet. Ehkä hieman tekopyhää,mutta silleen se vaan mulle kalskahtaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpas taas ihmiset olleet ajattelevaisia kysymyksiensä kanssa...tökeröä ! Mielestäni on täysin oikeutettua laittaa kasvottomia kuvia lapsistaan tai puhua "nimettömästi", vaikka julkista blogia kirjoittaakin !:)

      Poista
  4. Mä olen ollut päivä päivältä tyytyväisempi mun valintaani, että en ole koskaan laittanut blogiin/instaan lasten kasvokuvia. Eli tunnistettavuuden välttäminen on mulle se juttu. Olen kyllä laittanut uikkarit (oikeastaan uv-puvut) päällä lapsista kuvia, mutta ei tunnistettavia siis.

    Minäkin siis tykkään ottaa varman päälle, että ei sitten joskus kaduta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Välillä itseäni harmittaa, että on vauva-aikana laittanut kasvokuvia, mutta onneksi suhteellisen ajoissa muutin mieltäni asiasta ! Kuten sanoit, mielummin ottaa varman päälle - kuvia kun ei ikinä saa netistä lopullisesti pois :/

      Poista