Kaksplus.fi

torstai 26. tammikuuta 2017

Tärkeät äititaidot

10plussan äiti -blogin Matu listasi tärkeitä äititaitoja, joita hän on oppinut kohta kaksi vuotta kestäneen äidintaipaleensa aikana. Hän haastoi muutkin bloggaajat kertomaan omista opituista taidoistaan.

Olen oppinut ennakoimaan paremmin.
Uniaika, ruoka-aika, ilmeet, eleet, äänet. Osaan arvioida milloin kannattaa olla ja missä tai mitä seuraavaksi tapahtuu.
Olen oppinut myös hyväksymään sen, että välillä ei todellakaan tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Olen oppinut tekemään äänettömiä ninjaliukuja alas sohvalta ja sängyltä.
Ainaiset nukahtamisvaikeudet ovat opettaneet hyvin tärkeitä taitoja - kuten äänettömyys poistuessa juuri nukahtaneen taaperon vierestä.
Olen oppinut syömään (herkuttelemaan) salaa.
...sillä kaikki näkyvästi syötävät joutuvat jaettavaksi.

Olen kontannut, tanssinut, pyörinyt ja laulanut paljon.

Olen huomannut, että omaa kroppaa hyödyntämällä pystyy tekemään hyvinkin montaa asiaa samaan aikaan.
Kädet, jalat, takapuoli, lantio, kyynärpäät, suu ja mitä näitä nyt on.

Olen oppinut, että jokaisesta kömmähdyksestä ei kannata säikähtää.
Liikkuvaiselle taaperolle sattuu ja tapahtuu. Hyvin usein leikeissä myös äiti saa osumaa jostakin lelusta - tai taaperosta itsestään.

Olen oppinut tykkäämään talvesta.
Olen oppinut harhautuskeinoja.
Hyvin usein harhautukset liittyvät pukemiseen, mm; "Missä Veeran varpaat on?", "Puetaan nätisti niin mennään ulos katsomaan koiria", "Löytääkö peukalo perille" ja monen monta muuta vähintäänkin mielenkiintoisilla äänenvaihteluilla sanottuna.

Olen todennut, että kadonneet tavarat voivat löytyä mistä tahansa.
Kannattaa käyttää mielikuvitusta etsiessä. Meillä vakipaikoiksi ovat muodostuneet jääkaappi, yksi tietty keittiönkaappi sekä tytön lelulaatikko.

Mitä tärkeitä äititaitoja teillä on?

10 kommenttia:

  1. Hahah ihania! Ninjan taidot on muuten tosi tärkeä juttu meilläkin. :D Pakko yrittää liikkua äänettä ja sujauttaa käden tilalle tyyny, koska muuten poika herää. :D Ja karkkien syöminen salaa, tuttua! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, se on kyllä ehdoton taito! :'D

      Poista
  2. Hyviä taitoja ja elintärkeitä meilläkin! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :D Ja hyvä kuulla, että muilla myös samoja ;p

      Poista
  3. Näitä äidintaitoja ei tosiaan opi etukäteen, eikä aikoinaan ehkä edes voinut kuvitella osaavansa samaan aikaan tehdä tyyliin kuutta eri asiaa :)

    Ja tuo kirjoittamasi salaa herkuttelu... Juuri samaa asiaa olen itse nauranut blogissani. Käythän kurkkaamassa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin - "vain kaksi kättä" on nykyään hyvinkin kyseenalainen käsite :D

      Kävin tutustumassa blogiisi, voi miten kaunis!❤

      Poista
  4. Haha, hyviä taitoja! Pitäisköhän sitä iteki kirjotella postaus äititaidoista. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoita ihmeessä! Nää on hauskoja :D

      Poista
  5. Ninjataitojen lisäksi tulee tuntea millimetrin tarkkuudella lastenhuoneen narahtavat lattialaudat, juurikin samasta syystä ;)

    VastaaPoista